23 вересня 2021 року, саме тоді, коли Полтава відзначає День міста, на зупинках громадського транспорту в обласному центрі запрацювали електронні табло. Як тоді повідомляли у Полтавській міській раді, новації встановили на двох десятках нових зупинок. Табло відображали рух лише комунального транспорту. На девайсах містяни мали змогу відслідкувати номер маршруту, час прибуття тролейбуса чи автобуса, а також те, чи пристосований він для візків і для маломобільних груп населення. Та пристрої попрацювали певний час, а потім їх відключили…Далі на poltava-future.
Що таке електронні табло і які вони бувають?
Електронні табло — це пристрої, які відображають текстову, цифрову або графічну інформацію електронним способом. Людство застосовує такі інформаційні пристрої у найрізноманітніших сферах. Найчастіше у сфері обслуговування громадян, у транспортній та в сфері безпеки. Вам точно траплялося зустрічати подібні пристрої на вокзалах, в аэропортах, у транспортних засобах, на вулицях. А ще згадайте табло на стадіонах, заправних станціях, електронні годинники і термометри, метео- і банківські табло обміну валют та багато інших.
Чи не найбільшими шанувальниками електронних табло є підприємці, адже це чудовий спосіб рекламування товарів і послуг. Такі пристрої вносять зручність у життя людини, сприяють у донесенні їй необхідної інформації. Щоб ми не оминали ці прилади своєю увагою, розробники табло вигадують їх найрізноманітніші форми, використовують яскраві кольори і підсвітки (усілякі ефекти блимання, мерехтіння чи безперервне свічення, рухомі рядки і тому подібне), експерементують із розмірами і способами встановлення. До слова, електронні табло мають різну температуру експлуатації, а тому коли встановлюють таке обладнання, зважають на кліматичні умови регіону. Сьогодні розробники пропонують табло, які не бояться температур від -25 до +55 градусів за Цельсієм (є прилади і більш витриваліші), захищені від потрапляння вологи і пилу.
“Дежавю” на зупинках у Полтаві
У вересні 2022 року в Полтаві сталося свого роду “дежавю”, адже до Дня міста на більшості нових зупинок знову… запрацювали електронні табло. До слова, не всі наявні, бо на деяких усували технічні проблеми. Цього разу раніше встановленні пристрої просто увімкнули. Можливо, на паузу в експлуатації табло вплинули й обов’язкові вимоги щодо світломаскування у перші місяці війни в нашій державі.
Як повідомляв журналістам заступник міського голови з питань житлово-комунального господарства Євген Ричка, для онлайн-відстеження руху транспорту, який зокрема відображається й на електронних табло, використовуються дані сервісу Easy Way. А на нього надходить інформація з трекерів, встановлених комунальному транспорті. Даних про рух автобусів приватних перевізників на табло немає, бо частина з них не обладнана трекерами і порушує графік.
До слова, на нових зупинках Полтави радувала ще одна корисна функція. Мова про наявність Wi-Fi-роутерів із безперешкодним доступом до Інтернету. Хоча для підключення не було потрібно жодного паролю (для доступу треба просто під’єднатися до мережі “Zupynka” й відтоді гаджет користувача автоматично підлючатиметься до Wi-Fi решти новеньких міських зупинок), проте час користування послугою обмежений — тільки 10 хвилин.
Плюси і мінуси новації на думку містян
Містяни критично оцінили обмеження вайфаю на зупинках. А також полтавці знайшли недоліки і в електронних табло. Серед його переваг називали антивандальний монітор, хорошу кольорову гаму табло, точний час прибуття транспорту, наявність інформації для маломобільних груп громадян. А серед недоліків те, що: табло ілюструє інформацію тільки про комунальний транспорт, хоча на карті Easy Way, яка контактує з моніторами, таки відстежуються більше 10 приватних маршрутів; немає інформації про паркувальні рейси транспорту, тобто яким маршрутом вони дістаються по завершенню робочого дня в депо; та й зелений колір на чорному для сприйняття деяких містян виглядав не ідеально.
Експерти ж зауважували, що ціна електронних табло, встановлених у Полтаві, чимала. Вони наголошували й на тому, що нерідко новації облаштували на зупинках, де зовсім невеликий пасажиропотік, а от на майданчиках, де пасажирів ну дуже багато, таких табло точно не вистачає. Люди пропонували замість того, щоб викидати шалені кошти на монітори, які почепили на непопулярних зупинках, краще встановити додаткові нові зупинки, замість тих, на які вже шкода дивитися. А замість моніторів там просто облаштувати стенди з розкладами руху транспорту, що на сотні тисяч гривень дешевше. Новації, мовляв, необхідні і мають право на життя, проте їх варто відкласти до кращих економічних часів.
Студентський економ-варіант
Коли одні говорять, інші пропонують діяти. У вересні 2022 року полтавський студент Назарій Никончук запропонував свій варіант, як полегшити життя пасажирам міста. Хлопець просто знайшов необхідну інформацію про графіки руху комунального транспорту Полтави, роздрукував ці дані і розклеїв на місцевих зупинках. Навідався активіст зокрема й на віддалені зупинки, де відсутні електронні табло.
Нова ініціатива спровокувала нову дискусію. Хтось дякував активісту. Хтось запитував, навіщо тоді в місті відповідні служби, якщо замість них працюють звичайні небайдужі люди? А місцева влада відповіла на претензії громадськості тим, що хлопець потрудився марно, бо паперові графіки — то минуле, а на часі — геонавігація, онлайн-відстеження та електронні табло. Мовляв, у Полтаві наявність транспорту на маршрутах можна відслідкувати завдяки кільком додаткам і через відповідні сайти. Та ще й графіки транспорту періодично змінюються (на це впливає і стан техніки, й наявність необхідної кількості водіїв на маршрутах), тому розклеєні папірці актуальні ненадовго. Але ж тут інша “сторона медалі”: що робити пасажирам, які не мають сучасних гаджетів і які користуються зупинками без електронних табло? А таких і зупинок, і пасажирів вистачає. Можливо, вони точно не відмовляться від звичайних інформаційних стендів та паперових графіків?
Так сподобалось табло, що забрав його собі…
Інформаційні табло на Полтавщині є не лише в обласному центрі. І коли в окремих містах, наприклад у Кременчуці, відзначають переваги такої новації, є міста, які мають на цю тему прикрі історії. Так, у Миргороді ще 2019-го року в ніч на 1 квітня на одній із зупинок громадського транспорту таке табло було… викрадено. До слова, перші два електронні табло з’явилися в місті ще 2017-го року і містяни одразу охрестили такі зупинки “розумними” (особливі зупинки, яких згодом додалося, мають і камери відеоспостереження, Wi-Fi доступ, USB-зарядки).
Нащо злодієві знадобилося поцуплений “екран”, невідомо. Поліція з цього приводу зафіксувала кримінальне правопорушення. А містяни обурювалися таким діям злочинця. Дехто навіть жартував з цього приводу. Мовляв, людина, яка поцупила табло, зробила це тому, що досі постійно спізнювалася на маршрутний транспорт. А викравши дивайс, злодюга почепить його в себе вдома замість килима на стіні і спізнень на транспорт у його житті більше не буде.
Цікаво, що крадіжка тоді сталася на вулиці Миколи Гоголя та ще й саме у день народження знаменитого класика гумору і земляка миргородців. Після такого “подарунка” містянам було точно не до сміху. Особливо, якщо зауважити, що у 2017 році капітальний ремонт обікраденої зупинки “Лакомка” по вулиці Гоголя обійшовся бюджету Миргорода у 225 тисяч 600 грн.