Одне з найважливіших завдань робототехніки – захист людини. Для цього створюються пожежні роботи. Вони відважно борються з вогняною стихією, а людина в цей час знаходиться далеко від жахливої пащі полум’я. Далі на poltava-future.
800 градусів на робочому місці
Інженери проєктували різні типи пристроїв, які допомагали пожежникам врятувати цивілізацію від вогненних атак. Наприклад, деякі дистанційні маніпулятори не мають автоматичних режимів – ними керує оператор. Для інших роботів людина створювала тимчасову програму, або брала керування на себе в несподіваних та критичних ситуаціях.
Існують і повністю автоматизовані машини, які здатні за допомогою ІТ-технологій діяти самостійно. Однак не всі операції в екстремальних умовах можна довірити електронно-механічному пожежнику. Адже робот не несе юридичну чи моральну відповідальність за свої дії. Схвалювати або відкидати рішення комп’ютеризованого пристрою має лише людина.
До речі, деякі такі машини вміють не лише гасити вогонь, а й збирати інформацію на місці вогненної катастрофи. Переробляти та передавати відомості про характер та масштаб пожежі. Крім того, роботи для пожежогасіння та рятувальних операцій повинні витримувати 30-хвилинну дію температури 400°C та трихвилинну 800°C.
Рятував собор Паризької Богоматері
У 2016 році японські вчені почали створювати “дракона, що літає” – робота “Dragon Firefighter”. В результаті вийшов вогнеборець-монстр. Його шия-шланг піднімалася над землею за допомогою 8 струменів води, що б’ють із центру та головки апарату, пише видання “В фокусе”. Пожежний шланг міг під час роботи змінювати форму та орієнтуватися на полум’я. Автори опублікували креслення свого винаходу в журналі “Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences”.
А у 2019 році французький радіокерований робот “Колос” успішно гасив вогонь, який охопив всесвітньо відомий собор Паризької Богоматері. “Колос” стримував полум’я і не допускав його розповсюдження на дерев’яні конструкції внутрішніх стін храму. Без такого помічника у задимленому приміщенні собору пожежникам довелося б своїми руками спрямовувати товстий рукав. Це було б малоефективно. Великий натиск не можна подати, бо люди не втримали б брандспойта, розповідає журнал “TechInsider”.
У 2020 році гусеничний робот “Thermite RS3” під час пожежі, що палала в центрі Лос-Анджелеса, першим поринув у вогонь. У промисловій будівлі, що горіла, він розчистив дорогу для людей, і вони змогли працювати всередині цеху. Цей жовтий присадкуватий робот, схожий на персонажа “Зоряних війн”, коштує 272 тисячі доларів. Але життя людини, безумовно, дорожче.
Якщо дах поїхав
У березні 2023 року пожежники Полтавської області також отримали надійного та сильного помічника. Він може врятувати життя як бійців команди, так і інших людей, які випадково опинилися у вогняній пастці. Це гусеничний робот “Magirus Wolf R1” німецького виробництва.
Він зроблений для дистанційного гасіння пожеж там, де важко та ризиковано орудувати людині. Наприклад, усередині палаючих будівель, дахи яких можуть ось-ось впасти. Або неподалік вибухонебезпечних речовин – на об’єктах нафтопереробної та нафтогазової промисловості. І якщо в епіцентрі горіння виникає дуже висока температура. Крім того, “Magirus” розроблявся для бою з лісовими та торф’яними пожежами.
Конструктори оснастили механізм спеціальним стволом, куди приєднують рукав для подачі води. За допомогою дистанційного керування оператор регулює силу та напрямок водного струменя. Наприклад, можна створити так званий компактний потік, у вигляді стрижня, а можна воду розпорошувати – все це робиться залежно від характеру та площі загоряння. Але це ще не всі можливості робота.
Як розповідав начальник аварійно-рятувальної частини ДСНС Полтавщини Олексій Нестеренко, за допомогою пультів можна не лише керувати пересуванням гусеничного пожежника, а і його лафетним стволом – піднімати опускати, крутити на 180 градусів.
З очима та рукою
Завдяки дистанційному управлінню “Magirus” може віддалитися на 250 метрів від оператора, до важкодоступного району пожежі. “Гусениці для того, щоби максимальну прохідність зробити. Щоб можна було переїжджати невеликі рови, канави, пересічену місцевість. Є табло – це для візуального контролю. Щоб могли його бачити здалеку, коли ми безпосередньо працюємо”, – казав журналісту медіагрупи “Суспільне” полтавський рятувальник Олександр Слюсар.
Крім того, робот може подавати 2 тисячі літрів води за хвилину на відстань 65 метрів. Він оснащений кількома камерами, щоб надсилати зображення оператору. А також вміє за допомогою різних датчиків виявляти небезпечні речовини і переміщати їх своєю рукою-маніпулятором. Цією ж рукою робот здатний повертати гідравлічні вентилі.
“Magirus” не блукає навіть у непроглядній темряві, адже конструктори зробили для нього кілька потужних прожекторів, та ще й тепловізор. А ще оснастили захисною зрошувальною системою, мабуть, щоб вогнеборець сам не згорів. Робот досить витривалий: енергію йому дає літій-іонний акумулятор місткістю 8,8 кВт з системою автоматичного управління температурою.
Бензовоз не вибухнув
“Magirus Wolf R1” не довго стояв без діла. Вже у травні 2023 року він допоміг упоратися з небезпечним спалахом. І можливо, завдяки йому полтавським пожежникам вдалося уникнути ще більшої катастрофи. На автотрасі, поблизу села Дудникове Полтавського району, з’їхав з дороги і загорівся вантажний автомобіль із цистерною. Про цей випадок писало інтернет-видання “Полтавщина”. Як повідомляли в управлінні ДСНС України, до гасіння пожежі тоді залучили 25 осіб особового складу ДСНС та 6 одиниць техніки. Крім того, був використаний тактичний робот “Magirus Wolf R1”.
Він під’їхав близько до цистерни бензовоза і почав поливати небезпечне місце водою. Не дивно, що для гасіння цієї пожежі на автодорозі відправили робота. Адже від палаючої машини очікуються страшні сюрпризи.
Таких роботизованих установок в Україні вже кілька, пише видання “Авто-24”. І автоматизовані вогнеборці чудово проявили себе на пожежах у Львові та Тернополі, в Одеській та Хмельницькій областях. Слід зазначити, що це досить рідкісна техніка сучасного покоління. Лише у 2022 році вона з’явилася завдяки співпраці виробника пожежних машин “Magirus” та розробника IT-технологій Alpha Robotics Deutschland GmbH. І вже за рік робот потрапив до вмілих рук полтавських пожежників.
Але перш ніж “Magirus Wolf R1” вирушив до Полтавської області, аналогічні йому машини, тієї ж моделі, були випробувані пожежними командами Нижньої Саксонії, склали іспит у горах Німеччини, їздили тунелями, подорожували бездоріжжям.