Вівторок, 30 Квітня, 2024

Школа в ноутбуці: цифровізація освіти в Полтаві

Що таке цифрова трансформація освіти? Це зміна діяльності навчального закладу за допомогою ІТ-технологій. Такий процес, на думку експертів, полегшить та вдосконалить викладання та навчання. Але що саме потрібно робити? Наприклад, використовувати навчальні вебсайти та електронну пошту, спілкуватися в соціальних мережах та формулювати завдання в чат-ботах. І це ще не всі інструменти та процеси, які модифікують методи сучасної освіти. Далі на poltava-future.

Електронна система “Моя школа”. Фото із сайту poltava.to

Віртуальні кабінети та Wi-Fi в укриттях

Під час цифровізації використовують електронний документообіг для прискорення управління та економії ресурсів. Створюють віртуальні кабінети викладачів та учнів. Розробляють інтернет-курси та навчальні програми, проводять онлайн-лекції та дистанційні сесії. Використовують ІР-телефонію, формують електронну бібліотеку. І намагаються повністю автоматизувати процеси навчання та комунікації, для цього оснащують виші та школи відповідними технічними пристроями.

Робиться це не відразу. Але вже у 2021 році 100% шкіл Полтавщини було підʼєднано до системи, призначеної для дистанційного та змішаного навчання “Всеукраїнська школа онлайн”. На той період у системі було зареєстровано понад 9 тисяч вчителів та понад 39 тисяч учнів 5-11 класів закладів загальної середньої освіти Полтавської області. Такі дані опубліковано на сайті Міністерства освіти та науки України.

Навчально-методичний та цифровий інструментарій на платформі “Всеукраїнська школа онлайн” поступово оновлювався та поповнювався. І згодом з’явилися уроки для початкових класів, що дозволило розширити кількість користувачів.

А у 2023 році Полтавська область посіла перше місце у розвитку цифрової освіти. Про це повідомляв заступник начальника Полтавської ОВА Ігор Панченко. За його словами, завдяки співпраці з Мінцифрою та міжнародними партнерами 694 навчальні заклади області отримали 1676 ноутбуків та 330 планшетів, передає інформаційне агентство “Staus Quo”.

Крім того, у тому ж році 99% шкіл області почали використовувати інформаційні системи. Вільний доступ до своїх ресурсів надали для навчальних закладів електронно-освітні платформи “HUMAN”, “Моя школа”, “АТОМС”, “Єдина школа” та “Eddy”. За допомогою місцевої влади забезпечили Wi-Fi укриттях усіх шкіл, а також навчальних закладів обласного підпорядкування. Налаштували інтернет в укриттях закладів дошкільної, професійної та позашкільної освіти.

Оснащують школи технічними пристроями. Фото із сайту rada-poltava.gov.ua

Оцінка якості освіти

У лютому 2024 року 498 шкіл Полтавщини користувалися інформаційно-аналітичною системою “ЕvaluEd”, призначеною для самооцінки та удосконалення, повідомляє телекомпанія “ІРТ”. Завдяки системі керівник установи може визначити якість управлінських та освітніх процесів.

Як каже заступник директора полтавської школи №38 Наталія Старостенко, вчителі, учні та їхні батьки можуть оцінювати середовище в школі, наприклад, безпеку, психологічний клімат, наявність фізичного чи психологічного насильства, якість харчування, інтернету тощо. Система сама генерує результати, видає діаграми та різні оцінки.

Крім того, в школі №38 відкрили Цифровий освітній центр, який оснащений необхідними пристроями: ноутбуками, навушниками, інтерактивною дошкою, 3D принтером та іншим обладнанням, необхідним для навчання. Це стало можливим завдяки зусиллям Міжнародного надзвичайного фонду допомоги дітям при Організації Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ) та ініціативи громадського об’єднання “Світло надії”. І до цього Цифрового освітнього центру приходять діти та підлітки з усього міста, а не лише учні школи №38.

3D принтер допоможе в навчанні. Фото із сайту rada-poltava.gov.ua

До школи можна не ходити

А ще школи Полтавщини почали проводити онлайн-заняття завдяки електронній системі “Моя школа”. Розробник надає безкоштовний доступ до програм шкіл Полтавщини на час війни. Полтавська ОВА у 2022 році підписала відповідний меморандум із дочірнім підприємством литовської компанії “Nevda” – ТОВ “Айті Про”. Про це повідомила пресслужба обласної військової адміністрації.

“Nevda” має 30 років досвіду роботи у сфері надання ІТ-послуг, зокрема органам влади. Команда компанії розробила систему “Моя Школа”, якою вже кілька років користуються школи, ліцеї та гімназії в Полтавській області. Серед них, наприклад, Миргород, де всі школи міста використовують софт “Моя школа”.

За останні кілька років “Айті Про” отримало від комунальних підприємств, навчальних закладів та інших бюджетних організацій замовлення з настроювання сервісів на 1,8 млн грн, пише видання Полтавщина. Окрім Миргорода, у списку полтавський ліцей №17 “Інтелект”, гімназія №18, школи у Нових Санжарах.

Комплекс “Моя Школа” працює на будь-якому електронному пристрої з підключенням до інтернету через веббраузер. У системі передбачено функціонал дистанційної освіти з проведенням віртуальних уроків. Оцінки, домашні завдання, розклад, плани для вчителів, контроль успішності дитини, спілкування з класними керівниками та десятки інших зручних опцій. Все зберігається в одному місці, до якого є доступ з будь-якої точки світу, у будь-який час.

“Підписання цього меморандуму дуже важливе для нас. В умовах постійних ракетних атак з боку Росії батьки не згодні водити дітей до школи. За результатами опитування, 75% батьків бажають, щоб в умовах війни навчання в школах було дистанційним. Це складний процес: повинен бути інтернет, усі технічні засоби та якісна платформа у всіх навчальних закладах. Їх у Полтавській області 533”, – розповідав начальник ОВА Дмитро Лунін для журналістів видання “Полтавщина”.

Цифровий центр. Фото із сайту rada-poltava.gov.ua

Онлайн-курси для студентів

Важливість впровадження IT-технологій усвідомлюють педагоги не лише шкіл, а й вищих навчальних закладів. Національний університет “Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка” бере участь у програмі “Україна цифрова: забезпечення академічної успішності під час кризи”, яку підтримує німецька служба академічних обмінів DААD. Фахівці проєкту допоможуть створити та використати віртуальні курси для студентів провідних українських вишів.

Полтавський техуніверситет бере участь у проєкті “Українсько-німецька навчальна мережа для цифрової трансформації. Екологічна освіта”. Під час реалізації проєкту планується вдосконалити наявні онлайн-курси та розробити нові. Для цього необхідно оцінити академічні потреби та вимоги студентів. Виявити прогалини в знаннях та створити навчальні матеріали, застосовуючи доступні електронні інструменти.

“Проєкт зосереджується на кількох ключових моментах – посилення цифрового прогресу, доступність вищої освіти шляхом розширення портфоліо електронних курсів, підтримка професійного зростання викладачів. А також сприяння поширенню знань та навичок, пов’язаних цифровою дидактикою та інструментами”, – розповіла професорка Олена Степова для медіацентру Національного університету “Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка”.

Серіали та ігри для дорослих

Втім, можливості для цифрової освіти є не лише в полтавських школярів та студентів, а й в інших мешканців Полтавщини. У 2020 році Міністерство цифрової трансформації створило масштабний проєкт “Дія.Освіта”, що поєднує навчання, розваги та профорієнтацію.

Для тих, хто ще не визначився, є тест пошуку. На основі відповідей буде запропоновано рекомендації та широкий перелік актуальних професій – від дата-аналітика до пекаря. Після успішного завершення онлайн-навчання учасник отримує сертифікат, який можна додати до свого резюме.

На платформі “Дія.Освіта” – широкий вибір освітніх продуктів, що складаються з інтерактивних завдань, відеоуроків, ігор. Але система пропонує і новинки у сфері цифрового навчання. Наприклад, освітні серіали замість класичних онлайн-курсів. Замість рівнів – сезони, замість уроків – серії. У ролі героїв виступають експерти, відомі діячі та лідери думок.

За статистикою, 70-80% користувачів дивляться всі епізоди освітніх серіалів. Під час навчання використовуються принципи серіальності: є діалог, гумор, залучення глядачів, імпровізація, уривчастість (серії закінчуються на цікавому моменті). Завдяки цьому початківці навчання проходять його повністю, здають фінальне тестування та отримують сертифікати. Така інформація опублікована на сайті Департаменту соціальної та ветеранської політики.

“Дія.Освіта” дозволяє вимушеним переселенцям, людям, які втратили роботу, та всім полтавцям безкоштовно отримати актуальні знання та навички у цифровому форматі. Це унікальна можливість зробити крок назустріч новій професії.

Дистанційне навчання у ХХ столітті. Учень початкової школи “School of the Air” присутній на уроці за допомогою двостороннього радіо. Австралія, 1965 рік.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.