Понеділок, 22 Квітня, 2024

Перші електросамокати у Полтаві: новація для міста, але точно не для світу

31 липня 2021 року в Полтаві запрацював перший шерінг електросамокатів. Досі нічого подібного в місті не було. Далі на poltava-future.

Послуга, розрахована на відповідальних містян

Діяльність у цьому напрямку тоді розпочав сервіс прокату “Eazzy” з Харкова. У містян з’явилася можливість без посередників брати самокати в оренду прямо на вулиці. Щоб скористатися транспортом, необхідно було завантажити відповідний застосунок, зареєструватися, покласти на рахунок свого “кабінету” в додатку кошти (від 80 гривень), відсканувати QR-код обраного самоката і почати поїздку згідно інструкції. По завершенню поїздки транспорт не обов’язково потрібно було залишати там, де користувач його взяв. Але це мало бути виключно місце, вказане в додатку — і жодних хаотичних парковок!

На перших порах у Полтаві з’явилося близько 30 станцій, де були встановлені до 50 електросамокатів від приватної фірми. Здійснювати рух на електротранспорті можна було тільки розпочавши його в окремих зонах міста: центр Полтави, мікрорайон Поділ, вулиці Соборності і Європейська. 

Максимально заряджений самокат давав користувачеві змогу долати 50 кілометрів шляху і навіть більше.  По завершенню поїздки у зручний для користувача час він повинен був натиснути спеціальну кнопку в додатку та скинути туди пару фотознімків припаркованого транспорту, яким скористався. 

Екстремальний спосіб переміщення

Ціна за користуванням такими “роверами” мала кілька складових. Сюди насамперед входила вартість оренди самоката, яка становила 10 гривень та давала змогу розблокування пристрою. А вартість кожної хвилини поїздки становила від 1,5 до 2,5 гривень за хвилину, що було пов’язано з різною швидкістю руху  в кожному з доступних режимів («Sport», «Drive», «Eco»). 

Полтавці, які почали користуватися новим для міста транспортом, зауважували, що це чудова новація. Під час пандемії коронавірусу, коли почалися суттєві перебої та повна відсутність громадського транспорту, люди активно брали електросамокати напрокат і почали навіть такий транспорт придбавати. І водночас полтавці заявляли, що місто повною мірою не пристосоване до таких сучасних засобів пересування на дорогах. Дехто навіть називав електросамокат екстремальним способом переміщення Полтавою. У компанії ж, яка надавала послуги, наголошували, що рухатися електросамокатом можна тільки тротуарами. Та необхідно обмежувати швидкість у місцях великого скупчення людей.

А в робочій групі з розвитку велоінфраструктури Полтавської міської ради з приводу нововведення зазначали, що основна його мета — не просто кататися з туристичною ціллю, а полягає вона в тому, що електросамокати мають виконувати функцію транспортну. Тобто, щоб містяни мали змогу зручним способом діставатися на роботу, за покупками, у справах і тому подібне. Чиновники додавали, що місто отримало моделі, захищені від пошкоджень та безпечні. Оскільки ініціативу запроваджувала приватна фірма, гроші міської казни на втілення проекту не використали, але і надходжень у бюджет від того не було. 

Електросамокати, впроваджені 2021 року в Полтаві, були першою подібного роду ініціативою в усьому регіоні. 

Столітня популярність

Але якщо для Полтави та для інших міст України електросамокати були новацією, то для багатьох країн світу зовсім ні і вже давно. Виявляється, вони були популярними ще сотню років тому.  Новина про те, що 16-річному американцю Пітеру Мінтону патрульний вручив повістку в суд  за керування моторизованим самокатом без водійських прав, з’явилася ще в 1939 році. І тоді у штатах уже фіксували бум на подібні самокати! Перша серійна модель “Autoped” взагалі з’явилася 1915-го. Вона була збільшеною версією дитячого скутера з двигуном, встановленим на передньому колесі. Теоретично транспорт міг розганятися до 70 км/год., але на швидкості 35-40 км/год. кермова колонка та гальма робили його некерованим. Пізніше “Autoped” було вдосконалено. 

Леді Флоренс Норман, англійка-борець за права жінок та гендерну рівність. 1916 р.

Та прототипи електроскутерів з’явилися значно раніше за “Autoped”. У 1814 році барон Карл фон Дрейс представив біговий велосипед (на схожих їздять сучасні діти). Його концепція знайшла продовження у звичному нам велосипеді та в самокаті. 1895 року Огден Болтон отримав патент на перший у світі електросамокат із батареєю 10V. Та чи зміг винахідник випустити самокат, невідомо. Для розвитку електросамокатів добряче постарався і Джон Бойд Данлоп у 1888 р. (запатентував гумові камери, працював над їх виробництвом). 

Чудово рухалися посеред хаосу

Початок ХХ ст. був золотим часом для моторизованих самокатів: правила дорожнього руху лише виникали, покарання за керування в стані сп’яніння настане років за 10, а світлофори встановлять на вулицях взагалі за 15. На дорогах тоді правив хаос. А між тим у рекламі “Autoped” йшлося, що цей транспорт відмінно підійде для руху на короткі відстані для бізнесменів, він ідеальний для жінок, щоб їздити за покупками, для візитів лікарів; для дітей, для слуг, яких відправляють за дорученнями; для торговців, швидкої доставки і загалом для всіх, хто хоче зекономити гроші, час та енергію. Також транспорт позиціювали як комфортну і статусну річ для заможних людей. 

autoped 10
За кермом голлівудська актриса Елеонор Уїтні. 1937 р.

Самокатом “Autoped” зацікавилися деякі американські компанії. Зокрема поштова служба м. Нью-Йорк. На біду поліції місцеві правопорушники оцінили спритну техніку як чудовий засіб для втечі. І це був тільки початок історії, бо згодом електросамокати різних конструкцій і виробників просто заполонили світ.

69 крадіжок “роверів” за місяць

Ну і на цій інформаційні “ноті” логічно буде повернутися до полтавців. В перший місяць появи електросамокатів у Полтаві цей транспорт намагалися викрасти… 69 разів. Так одного разу полтавець не просто вкрав ровера, а ще й хотів втопити його вдома у ванній. Після викрадення чоловік ще й сам натрапив на правоохоронців, які саме його розшукували. При намаганні втопити вкрадене, злодій ще й затопив сусідів із квартири на нижньому поверсі. Викрадений самокат привели до ладу і повернули користувачам. Правоохоронці Полтави зауважували, що в інших містах, приміром у Львові, таких численних крадіжок електросамокатів не було. У компанії, що надавала послугу, додавали, що у Львові й справді крадіжок одиниці, але містяни часто залишали їхній транспорт у недозволених місцях. Іноді навіть у під’їздах, в кущах чи коло річки.

Згодом у Полтаві з’явилися вже з півтори сотні електросамокатів, які можна було взяти на прокат. І практично кожен із транспортних засобів до кінця сезону побував на ремонті. Містяни використовували транспорт найчастіше в якості розваги. 

У квітні 2022 року роботу сервісу з прокату електросамокатів з настанням тепла в місті поновили. Але після ребрендингу він отримав нову назву “Strum”. У фірмі це пояснили тим, що  раніше літера „Z“ у їх логотипі символізувала енергію, заряд, звук, що лунав, коли натискаєш на кнопку швидкості самоката. Зміни ж пояснили так: “24 лютого (час початку повномасштабної російсько-української  війни, відтоді символ „Z“ асоціюється в українців з ворогом. — авт.) в нас її (тобто літеру „Z“. — авт.) вкрали та спаплюжили… Ми розуміємо, що колишніми нам всім вже не бути, тож давайте станемо ще сильнішими, ще кращими. Strum — це ток вуличної культури, заряд енергії та свободи!».

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.